Ter ere van John Allen

Vele mensen hebben bijdragen geleverd aan de amerikaanse spoorweg modelbouw wereld. Echter is er voor mij een iemand die er bovenuit steekt. Voor mij is die persoon John Allen.

Mijn interesse in de persoon en het werk van John Allen is ontstaan nadat mijn vader het hieronder weergegeven boek op zijn verjaardag in 1991 kreeg en op die manier kennis heb gemaakt.




Model Railroading With John Allen, The story of the fabulous HO scale Gorre

By : Linn Westcott
ISBN: 0890245592
Format: Paperback, 144pp
Pub. Date: February 1991
Publisher: Kalmbach Publishing Company, Books Division


Het boek beschrijft heel uitgebreid, ondersteund door vele mooie foto's, het verhaal over een man en zijn grote passie : spoorweg modelbouw.

Nadat ik enkele keren op modelspoor beurzen en opendagen van diverse modelspoor verenigingen de een rangeer spel heb gespeeld, leek het me een leuk idee om er voor mezelf er een te maken. Dit zou naast het spel een mooie speeltuin zijn om verschillende ontkoppelmagneten te testen.

Zie ook : de jacht op een andere Kadee ontkoppel magneet.

Na een tijdje met deze gedachten te hebben gelopen, bedacht ik mij dat het concept van een rangeer spel zo bekend voor kwam dat ik het eerder gezien/gelezen zo moeten hebben.

In het hierboven genoemde boek over John Allen staat op bladzijde 138 zijn uitwerking van de "TimeSaver - A switcher game". John Allen bleek de geestelijke vader te zijn van de verslaving.



Om deze speeltuin eenvoudig te houden heb ik besloten niet te investeren in de door modelspoor liefhebbers gewaarderde PECO maar het goedkoperde en eenvoudiger verkrijgbaarde PIKO rail materiaal. Over de kwaliteit wordt nog wel eens gediscussieerd maar ik ben er behoorlijk tevreden over, een aantal test opstellingen met wisselstraten en bochten zijn bij mij positief uitgevallen.

Materiaal:

Meubel plaat : 200 x 30 cm x 18 mm (afmeting rails : 165 x 21 cm)
Wissels : 3 x links, 2 x rechts (piko)
Rails : 3 x flexrail 94 cm (piko)
Stootblokken : 5 x piko
Koffie : een paar koppen
Tijd : een hobby avondje


Bij elkaar opgeteld leverd dat het volgende plaatje op :



In het artikel : de jacht op een andere Kadee ontkoppel magneet zijn diverse magneten onderzocht op de mogelijk om deze toe te passen als ontkoppel magneet voor de Kadee koppelingen die ik aan mijn rollend materiaal heb bevestigd.

De magneten uit een sloop liniear motor waren de winnaar en waren krachtig genoeg om gemonteerd te kunnen worden op een afstand van 6 mm (plaat dikte) onder de rails. Omdat de meubelplaat van mijn TimeSaver een dikte heeft van 18 mm heb ik met een bovenfrees sleuven gefrees (met een 8 mm freesje) met een diepte van 12 mm en een lengte die overeenkomt met de lengte van de magneet plus de 8 mm van het freesje. Op onderstaande foto zijn duidelijk aan de onderkant van de meubelplaat de paargewijs geplaatste magneten te zien op de ontkoppelings locaties.



Om de juiste lokatie te bepalen heb ik op de ontkoppel locaties onder de bielsen 2 kleine gaatjes geboord van 1.5 mm. Deze gaatjes heb ik gebruikt als referentie punt voor de 2 te frezen sleuven.

Hoewel het ontkoppelen van de wagons uitstekend functioneert kwam er wel iets vervelends boven drijven. De magneten zijn zo sterk dat een licht lopende wagon met stalen assen wordt aangetrokken door de magneten om na aantrekking zacht wiegend tot stilstand te komen boven de magneet.

In onderstaande quicktime filmpje (1.3 MByte groot) is dit (komische) gedrag duidelijk te zien.



Dit gedrag blijkt ook voor te komen als de originele Kadee 308 "Under-The-Track" Uncoupler magneet gebruikt wordt. Ik ben zeer benieuwd naar ervaringen van andere mede modelspoor liefhebbers en zou deze ook graag als reactie vernomen op deze website.

Ondanks dit kleine probleempje zijn er al vele meters afgelegd en verschillende wagons van locatie gewisseld op deze "TimeSaver" en is na het ombouwen van mijn ATHEARN SW7 switcher (uit de blauuwe doos) van analoog naar digitaal bedrijf (wat op zich een leuke uitdaging was) het plezier alleen maar gegroter geworden.

John, deze is voor jou.



Update 2006-04-16 :

Na enige overleg met een kadee gebruiker blijken mijn vermoedens van de stalen asjes toch te kloppen. Een mogelijke oplossing zou het verzwaren van de wagons zijn maar een beter alternatief zou het "remmen" van de wagen zijn. Hiervoor zouden kleine veerjes gebruikt kunnen worden op de centerpunten van de assen.

Ik houd U op de hoogte.