Amerikaanse HO TachoWagen

Voor het op inregelen van de snelheids curve van loks decoder is het handig te weten wat de schaalsnelheid is voor elk van de verschillende stappen. Door toepassing van een TachoWagen is dit eenvoudig af te lezen.

Als basis voor mijn Amerikaanse HO TachoWagen heb ik een Athrean Union Pacific Working Caboose gebruikt.



Als puls opnemer heb ik een klein reedrelais gebruikt welke tussen de willen van het draaistel moet passen.



Voor een goede montage is het aan te raden met een vijl even het ronde van de as huis van het draaistel af te vlakken. Hierdoor is het reedrelais beter te monteren en eventueel te verlijmen.



Boor nu met een boorthouder 2 gaten door het draaistel waardoor de draden van het reedrelais kunnen steken.



Buig de aansluit draden om naar binnen waardoor het reedrelais blijft zitten op zijn plek. Eventueel kan een druppeltje seconde lijm het helemaal fixeren. Plak vervolgens het mini magneetje iets uit het midden op de wiel as.



Nu zal het het magneetje tegen de center draagbalk van het onderstel komen en daardoor in het vrijdraaien worden verhinderd. Tevens zal door de ijzeren plaat in de bodem het magneetje een voorkeur hebben zich daar na toe te trekken. Ook niet echt bevorderlijk voor een goede werking.



Daarom zal er uit de ijzeren plaat een stuk verwijderd moeten worden (aangegeven met het geacceerde gedeelte).



Hieronder het resultaat van een beetje vijl werk aan de center draagbalk.



Alles weer terug geplaatst.



Als snelheids meter heb ik een eenvoudige fiets computer genomen van SigmaSport maar ook een eigenmerk van een fiets handel voldoet uitstekend. Waar wel rekening mee gehouden moeten worden is dat de snelheids aanduiding minimaal 200 Km/h moet aan kunnen gegeven.



Na verwijdering van de kabel en de afdek kapjes worden de aansluitpunten zichtbaar.



Omdat de fietscomputerhouder niet geheel horizontaal is heb ik hem vlak gevijlt zodat deze mooi horizontaal op de wagon geplaatst kan worden. In de beide aansluitpunten heb ik met een 1 mm boortje een gaatje geboord voor montage van de print pennen.



Gemonteerd begint het er al echt weer op te lijken. Een insteek snelheid meter.



Om met de insteek insteek snelheid meter het reedrelais te verbinden moeten 2 print pen contra bussen in het bodem worden gemonteerd. Voor de stevigheid heb ik 2 stukjes pvc op maat gevijlt en vast gelijmd.



Door de print pen contra bussen te even vast te lijmen blijven ze tijdens het solderen van de draden naar het reedrelais beter zitten. Als montage draad kan het beste een zeer dunne niet mastieve kern draad worden gebruikt van b.v. 0.06 mm2 (liefst minder). Het leggen van de draden moet een beetje naar eigen inzicht gebeuren zodat het draaistel nog goed kan bewegen.



Aan de bovenkant is van de aansluit punten bijna niks te zien en indien gewenst kan als er niet gemeten moet worden gewoon de orignele boven bebouwing geplaatst worden.



Alles bij elkaar komt het er zo uit te zien.



Bij de SigmaSport fiets computer moet de omtrek van het wil worden ingeven in centimeters. Over terwijl de diameter van het wiel in centimeters vermenigvuldigd maar PI. Bij mijn wagen hebben de wielen een diameter van 9.5 mm en deze moeten na correctie worden ingegeven in de fiets computer. Als correctie factor is 1:87 redelijk maar voor een meer schaal getrouwe snelheid is een correctie factor van 1:100 aan te raden.

Voor mijn model met een wiel een diameter van 9.5 mm heb ik de volgende formule gebruikt.

9.5 mm -> 0.95 cm * 100 (schaal) * 3.14 (pi) = 259 cm.

Deze 259 heb ik ingegeven bij het instellen van de fietscomputer.

Nu zal als de TachoWagen wordt ingezet de fietcomputer de correct (schaal) snelheid weergeven.

Leuke uitdaging : probeer maar eens stapvoets te rijden. Dat zal tegenvallen.