Lokloods met lokverzorging.

Hoewel de waterkraan van POLA-G uiterraad een leuk ding is (en betaal), kon ik het niet laten om te proberen er 1 zelf te maken van 12 mm koperpijpen. Kost je een uurtje of 3 maar dan heb je ook wat.



Hoe het verder afgemaakt wordt . . .

Het was vanmiddag mooi weer, dus lekker buiten bezig geweest met het afmaken van de waterkraan.

Kraandraaiwiel gemaakt uit een stukje 12 mm messing pijp met daarin 1.2 mm messing staafjes als spaken vast gesoldeerd in de hoofd as.



Het lekwater afvoer voorzien van tralie werk en put deksel.



Nog een "patat zak" aan de mond van de waterkraan om het af te maken.



Rest nu nog het gronden en afspuiten.

Toen de waterkraan klaar was moest mijn bestaande lok loods volledig op de schop genomen (of beter gezegd vastgeschroefd) om zo een meer gedetailleerde scenery te maken. Want zeg nu zelf, wat is een lok verzorging zonder een kolen bunker, slakken kuil, waterkraan etc ?

Als kick off was ik begonnen met het bouwen van de kolenbunkeruit een plaatje trespa, hardhout strips en hardhout balkjes. Voor de kraan voet was een dik blok hardhout de basis welke middels een graveerstift is bewerkt zodat er stenen profiel is te zien door het afgebrokkelde plameur.




Hoe dit verder is verlopen . . .

De eerder genoemde Zelfbouw waterkraan is op een sokkel van hardhout geplaats welke ook hier middels een graveerstift is bewerkt zodat er stenen profiel is ontstaan.





Uit diverse messing profielen is een kraan gemaakt welke enige overeenkomsten vertoont met de Piko kraan maar van zwaardere kwaliteit zou moeten zijn.



Een beetje airbrush werkt later begint het er al echt op te lijken.



Enkele blokken bewerkt styraduur ingespoten met lijm en bestrooid met echte kolen maakt het geheel compleet.





In oude lok loodsen waren meestal houten vloeren aanwezig om die natuurlijk de loop der jaren een wat groezelig uiterlijk kregen. Tevens mogen een werkbank, een paar olie vaten en een paar gasflessen niet ontbreken.





Een beetje extra scenery in de vorm van oude onderdelen om het af te maken.





En een beetje weatheren is de lok loods met lok verzorging dan officieel in gebruik genomen.