pagina 1

Een tijdje geleden kwam ik bij toeval op de website van Profi Modell Thyrow terecht welke een leuke verzameling onderdelen levertom een LGB Stainz om te bouwen na een DR lokje.

Na een beetje zoek werk op de website bleek de PMT vertegenwoordiger voor nederland AnW Modeltreinen te zijn en zij waren graag bereid om voor mij 4 lampen, 1 setje lok nummer schilden en 1 setje DR schilden te bestellen. En hoewel normaal AnW Modeltreinen normaal uit voorraad leverd moesten mijn onderdelen worden besteld. Tja en laten die nu net niet op voorraad zijn bij de leverancier. Dus de levering duurde een beetje.

Maar van de week was het zover, een brievenpost pakketje met daarin de lang verwachte onderdelen. Deze week 's avonds een beetje uitwerken en tekenen om te bepalen welke onderdelen allemaal gemaakt moeten worden.

(tekening moet nog worden ingescanned)

En laat het vandaag nu net mooie klus zondag zijn.





Om te beginnen moesten de 4 hoofd onderdelen worden aangemaakt :

1 x Bordes (0.8 mm messing plaat)
2 x Frame strips (1.6 mm messing strip)
1 x Kop plaat (1.6 mm messing strip)





Hoewel de frame strips eenvoudig waren te maken door even de strip op lengte te zagen, moesten het bordes en de kop plaat met een figuur zaag worden uitgezaagd. En ik kan je verzekeren, het lukt, maar het kost je een paar zaagjes (goed dat de Praxis koopzondag had).



Helaas kreeg de Stainz wel het een en ander te lijden. Een aantal klinknagels moest weg worden gevijld en ook de tree plank moest een stukje worden ingekort.



De kop plaat is zo gemaakt dat de koppeling en de buffer er door heen kunnen en dat de rail schuivers gewoon kunnen blijven bestaan. Om de klink nagels na te maken heb ik gaatjes van 1 mm geboort en daarin railspijkers van Piko geslagen. Uiterraad aan de achterkant netjes afgeknipt en glad gevijld.

Uiterraad komt de orginele lamp nog te vervallen en worden de langen / buizen aan de ketel weer terug geplaatst. Het zal nog een leuk klusje worden.



Even een close-up van de kop plaat. Het geheel moet uiterraad nog worden op gepoetst zodat overtollig tin wordt verwijderd.



Tja en voordat je de bedrading kunt aanpassen moet er toch echt gedemonteerd worden. Het is eigenlijk best wel grappig om te zien hoeveel schroefjes in zo'n kleine lok zitten voordat je goed en wel bij de bedrading kunt.



Uit een messing strip van 12.5 x 1.6 mm heb ik twee beugeltjes gemaakt en na verwijdering van 2 x 2 "klinknagels" op de achterplaat ze gemonteerd. De achterlamp is verwijderd waarbij is gebleken na 15 minuten martelen en zoeken dat het schroefje waarmee de lamp vast zat gewoon aan de binnen kant van de lamp zat (glaasje en wit binnen werk verwijderen) en dus van buitenaf te benaderen was.

Rest nog even de orignele lamp fitting te de-solderen zodat het nummer plaatje correct op zijn plaats komt (fitting steek 1.5 mm uit).



Tja en dan ben je al weer een uurtje of twee aan het hobbyen en is het tijd om op te ruimen.

Update 28 nov 2007 : gelukkig was het vandaag droog en had ik even tijd om de boel goed in de verf te zetten. Een potje Revell Airbrush mat zwart en een potje vuur rood bij mijn modelspoor winkel gekocht en de pret kon beginnen.



Ja, het begint er eindelijk op te lijken. Helaas is de zwarte verf zo mat dat ook het ketelhuis, pijpwerk, schoorsteen etc. allemaal onderhanden genomen moet worden want anders is het geen bezicht.


Wat nog te doen . . . .

* Nieuwe lampen modificeren zodat er een lampje in past.

* Bedrading aanpassen zodat de lampen van stroom kunnen worden voorzien.

* Het ketel huis, pijpwerk en schoorsteen een grondige airbrush beurt geven zodat de zelfde mooie zwarting wordt bereikt als bij het huis.
Previous page: Pimp my Stainz Next page: pagina 2